روح بعد از آن كه بـه وسیله فرشته مرگ قبض شد، ایا ل دوباره زنده میشود درون جهان دیگری بـه نام برزخ قرار مـی‌گیرد و ارتباط او با دنیـا قطع مـی‌گردد؛ البته رابطه روح با افرادی كه درون دنیـا هستند، امری محال و غیرممكن نیست‌، امّا چنین نیست كه روح هر فردی بتواند با هر كسی كه بخواهد رابطه برقرار كند، چنان كه انسان‌های زنده هم نمـی‌توانند با ارواح مردگان تماس بگیرند.

آن چه مسلّم هست این كه ارتباط باارواح درون عالم بیداری و خواب‌، به منظور برخی اتفاق افتاده كه بـه دو مورد اشاره مـی‌شود:

الف ـ پیـامبر اكرم بـه سلمان فارسی فرمود: ایا ل دوباره زنده میشود هنگامـی كه مرگت نزدیك شود، مرده‌ای با تو سخن مـی‌گوید درون مرضی كه سلمان‌(رض‌) درون آن از دنیـا رفت‌، دستور داد او را بـه قبرستان ببرند؛ با صدای بلند بر مردگان سلام كرد و گفت‌: من سلمان فارسی هستم‌، دوست دارم یكی از شما با من سخن بگوید؛ روح مرده‌ای پاسخ او را داده گفت‌: هر چه مـی‌خواهی بپرس‌، سلمان پرسید:
آیـا اهل بهشتی یـا دوزخ‌، گفت‌: بهشتی هستم‌، هم چنین او درباره چگونگی مرگش و اوضاع و احوال بعد از مرگ‌، پرسش‌هایی نمود و پاسخ شنید، سپس فرمود او را بـه منزل بردند، شـهادتین بر زبان جاری كردو جان بـه جان آفرین تسلیم نمود.[۱]

ب ـ درون یكی از شـهرهای ایران مرد مؤمن و پرهیزكاری از دنیـا مـی‌رود، مدّتی بعد ازمرگ بـه خواب پسرش مـی‌آید و مـی‌گوید: پانصد تومان بـه فلان فرد بدهی دارم‌، قرض مرا پرداخت كنید که تا مشكل من برطرف گردد، پسر بـه این گفته اعتنا نمـی‌كند، بعد از مدّتی دوباره پدرش را درون خواب مـی‌بیند و پدر همان تقاضا را تكرار مـی‌كند. ایا ل دوباره زنده میشود پسر مـی‌گوید: شما نشانـه‌ای بدهید كه یقین كنم بدهكارید، مـی‌گوید: بـه یـاد داری روزی انگشتر من گم شد، هر چه جست و جو كردیم پیدا نشد؛ همان روز بر اثر باران فراوان‌، دیوار اطاقك روی چاه منزل خراب شده بود و دو نفری آن را تعمـیر كردیم‌، انگشتر درون لابه‌لای گِل‌ها درون فلان گوشة دیوار است‌، پسر که تا از خواب بیدار شد، آن محل را با تیشـه‌ای تراشید و انگشتر را یـافت‌، سپس پانصد تومان را بـه طلب‌كار پرداخت نمود.[۲]

بنابراین‌، رابطة روح مرده یـا افراد دیگر، درون مواردی امكان‌پذیر است‌، لكن چنین نیست كه درون هر شرایطی این امر تحقق پیدا كند؛ البته از روایـات استفاده مـی‌شود كه روح مرده درون بعضی اوقات‌، بـه ویژه درون شب و روزهایی كه انتظار مردگان به منظور احسان و نیكی بـه آن‌ها بیش‌تر است‌، مانند شب‌های جمعه و قدر، بـه خانوادة خود سركشی كرده التماس مـی‌كند كه بـه یـاد من باشید و به من كمك كنید؛ با سیر كردن گرسنـه‌ای و یـا پوشاندن ‌ای‌، مرا یـاری كنید، لیكن چنین نیست كه بستگان وی ندای او رابشنوند، و این هشداری هست كه حتما به یـاد مردگان بود و با انجام كارهای نیك بـه نیّت آن‌ها، كمـی از مشكلات آن‌ها درون جهان برزخ را كاهش داد.

در مورد دیدار روح مرده از بستگان خود، روایـات فراوان رسیده كه دو نمونـه از آن‌ها درون این جا بیـان مـی‌شود: ۱. ایا ل دوباره زنده میشود اسحاق بن عمّار مـی‌گوید: از موسی بن جعفر(ع)پرسیدم‌: آیـا روح مؤمن كه مرده‌، بـه زیـارت خانواده خود مـی‌آید، فرمود: آری‌، عرض كردم‌: درون چه مدت و زمان‌، فرمود: بـه مقدار رتبه و فضیلتی كه مؤمن دارد، بعضی از آن‌ها هر روز بـه كسان خود سر مـی‌زنند، بعضی دو روز یك بار، برخی درون سه روز یك مرتبه و كم‌ترین فرد مؤمن از نظر منزلت‌، درون هر جمعه بـه بستگان و خانواده خود سركشی مـی‌كند، اسحاق مـی‌پرسد درون چه ساعتی‌؟ حضرت فرمود: هنگام زوال خورشید، روح مؤمن وقتی مـی‌بیند بستگان او درون طاعت وبندگی خدا مشغول هستند، مسرور و شادمان مـی‌شود.[۳] درون روایت دیگر امام صادق(ع) مـی‌فرماید: هیچ فرد مؤمن و كافری نیست‌، مگر این كه هنگام زوال شمس‌، بـه خانـه خود مـی‌آید، هنگامـی كه خانواده و بستگان خود را مشغول بـه عمل صالح مـی‌بیند، مسرور مـی‌شود و حمد و ثنای الهی بـه جای مـی‌آورد، ولی كافر اگر خانواده خود را مشغول بـه كار خیر ببیند، باعث حسرت و حُزن او مـی‌شود، زیرا خود او بـه واسطه ترك اعمال خیر، گرفتار عذاب شده‌.[۴]

[۱]. بحارالانوار، علامـه مجلسی‌، ج ۲۲، ص ۳۷۴، نشر مؤسسه وفأ، بیروت‌.
[۲]. معاد، مرحوم فلسفی‌، ج ۱، ص ۳۲۳، نشر معارف اسلامـی‌.
[۳]. بحارالانوار، علامـه مجلسی‌، ج ۶، ص ۲۵۷، نشر موسسة وفأ، بیروت‌.
[۴]. همان.




[انسان بعد از مرگ کجا مـیرود آیـا روح انسان بعد مرگ با ما ... ایا ل دوباره زنده میشود]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 05:23:00 +0000